Οι Εκπαιδευτικές-Διδακτικές Δράσεις των Εκπαιδευτηρίων «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ» ως παράπλευρος φορέας έρευνας και μάθησης

Τα Εκπαιδευτήρια «Προμηθέας» εμπλουτίζοντας την μαθησιακή διαδικασία και εστιάζοντας στη βιωματική μάθηση μέσω της απόκτησης εμπειριών διοργάνωσαν το προηγούμενο διάστημα μια σειρά εκπαιδευτικών-διδακτικών επισκέψεων σε χώρους πολιτισμού, περιβαλλοντικά και βιολογικά κέντρα, μουσεία και τοποθεσίες γεωλογικού ενδιαφέροντος. Συγκεκριμένα, στις 28 Ιανουαρίου 2016 οι μαθητές της Β’ Γυμνασίου στο πλαίσιο του μαθήματος της Χημείας επισκέφτηκαν το κέντρο Βιολογικού καθαρισμού στην περιοχή Μπουρμπουλήθρας, όπου ενημερώθηκαν για το πρόγραμμα της αειφορικής διαχείρισης των νερών. Οι μαθητές πληροφορήθηκαν για την επεξεργασία των λυμάτων και τον τρόπο επαναχρησιμοποίησης των νερών για την άρδευση μεγάλων εκτάσεων πρασίνου. Εξάλλου, στις 4 Φεβρουαρίου 2016, το Ιδιωτικό Γυμνάσιο των Εκπαιδευτηρίων οργάνωσε εκπαιδευτική επίσκεψη, στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος « η σημασία των υδροβιότοπων για το φυσικό περιβάλλον  και την οικονομική δραστηριότητα της Μαγνησίας» στο ΚΠΕ Μακρυνίτσας. Οι μαθητές γνώρισαν την υποδομή, μορφή, χωροθέτηση και οργάνωση του δικτύου ύδρευσης- άρδευσης του χωριού που στην  ιστορική εξέλιξη του οικισμού αποτελούσε το μέσο διαχείρισης διανομής  του πολύτιμου αγαθού, του νερού και κατά συνέπεια την σημασία της παρουσίας και της λειτουργίας των κρηνών στη ζωή του ανθρώπου, στο παρελθόν αλλά και σήμερα. Παράλληλα, οι μαθητές χωρίστηκαν σε 3 ομάδες με βάση τον κύκλο του νερού στη φύση και συζήτησαν με τους κατοίκους του χωριού και προκειμένου να συλλέξουν στοιχεία που διατηρούνται στην προφορική παράδοση ή ακόμη και στις σημερινές συνήθειες-αντιλήψεις των κατοίκων του οικισμού σχετικά με το νερό. Κάθε μία από τις ομάδες περιηγήθηκε σε διαφορετικό σημείο του οικισμού με στόχο την κάλυψη μεγαλύτερης γεωγραφικής περιοχής του οικισμού.

Από την άλλη πλευρά, στις 8 Φεβρουαρίου 2016, οι μαθητές της Α’ Γυμνασίου σε συνεργασία με το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο: « Τα ηφαίστεια στην Ελλάδα και στην Μαγνησία». Αρχικά, ο γεωλόγος κ. Μ. Βαξεβανόπουλος επισκέφτηκε τον χώρο των Εκπαιδευτηρίων και στην αίθουσα των πολυμέσων πραγματοποίησε παρουσίαση για το ηφαίστειο ως γεωλογικό, ιστορικό, οικονομικοκοινωνικό φαινόμενο και για τα ηφαιστειογενή πετρώματα. Στη συνέχεια, οι μαθητές μεταφέρθηκαν στις Μικροθήβες, όπου υπάρχει ένα σβησμένο ηφαίστειο. Εκεί περπάτησαν μέχρι τον κρατήρα, παρατηρώντας στη διαδρομή διάφορα σχετικά γεωλογικά φαινόμενα και πετρώματα. Όλοι οι μαθητές ενθουσιάστηκαν από τη βιωματική δράση και στο τέλος πήραν δώρο από μία ηφαιστειογενή πέτρα.

Τέλος, στις 12 Φεβρουαρίου 2016, στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας, οι μαθητές της Α’ και Γ’ Γυμνασίου των Εκπαιδευτηρίων επισκέφτηκαν το Μουσείο Πλινθοκεραμοποιίας Ν. και Σ. Τσαλάπατα. Οι μαθητές, αφού ξεναγήθηκαν στο χώρο του ιστορικού βιομηχανικού κτηρίου, συμμετείχαν σε εκπαιδευτική δράση για την παραγωγική ιστορία και τα βιομηχανικά κτήρια του Βόλου. Με την καθοδήγηση της μουσειοπαιδαγωγού, οι μαθητές του «Προμηθέα» ήρθαν σε επαφή με τον παλιό Βόλο και την βιομηχανική κληρονομιά της πόλης τους. Στο πλαίσιο της μουσειοπαιδαγωγικής δράσης, οι μαθητές καλλιέργησαν δεξιότητες και ανακάλυψαν πτυχές της τοπικής ιστορίας.

Τα Εκπαιδευτήρια σχεδιάζουν τη διεξαγωγή παρόμοιων εκπαιδευτικών- διδακτικών επισκέψεων και τον επόμενο μήνα με κύρια επιδίωξη την ενίσχυση της μαθησιακής διαδικασίας μέσω διαθεματικών και βιωματικών δραστηριοτήτων που καθιστούν την μάθηση πιο ουσιαστική και ευχάριστη. Ενδεικτικό είναι ότι όλοι οι μαθητές εξέφρασαν τον ενθουσιασμό τους για τα εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις, καθώς τους δίνεται η δυνατότητα να μαθαίνουν καινούρια πράγματα μέσα από μία ενεργητική και ευχάριστη διαδικασία που διεξάγεται όχι απαραίτητα στον τυπικό χώρο μάθησης του σχολείου.

Εντυπώσεις Μαθητών:

Ήρια Μ. : Οι εκπαιδευτικές επισκέψεις που διοργανώνει το σχολείο είναι πάντα τόσο συναρπαστικές. Ιδιαίτερα όταν πηγαίνει σε μέρη που δεν είναι εύκολο να πάει κανείς. Η εκδρομή στο Ηφαίστειο μου έκανε μεγάλη εντύπωση διότι είδαμε τόσο περίεργα πράγματα. Αλλά και η επίσκεψη στο Μουσείο Τσαλαπάτα, πιστεύω πως ήταν κάτι μοναδικό.

 

Πάρις Μ. : Κάθε φορά που το σχολείο μου οργανώνει εκπαιδευτικές επισκέψεις, είμαι ιδιαίτερα ενθουσιασμένος, γιατί μαθαίνω καινούρια πράγματα με ένα ιδιαίτερο ενεργητικό και συμμετοχικό τρόπο. Η εκδρομή στο ηφαίστειο ήταν συναρπαστική και η παρουσίαση που μας έκανε ο υπεύθυνος του Μουσείου για τα πετρώματα ήταν πολύ ενδιαφέρουσα. Επίσης το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Μουσείου Τσαλαπάτα ήταν ιδιαίτερα διαφωτιστικό για τη βιομηχανική ιστορία της πόλης μας.

 

Αριστέα Π. : Στο Μουσείο του Τσαλαπάτα παρακολουθήσαμε προβολή με θέμα τα βιομηχανικά κτήρια της πόλης μας και γνωρίσαμε πτυχές της τοπικής ιστορίας.

 

Σοφία Κ.: Πιστεύω ότι οι διδακτικές επισκέψεις που έχουμε συμμετάσχει μέχρι στιγμής ήταν πολύ δημιουργικές και μας δίδαξαν πολλά πράγματα.